(M)amma Moderat

onsdag 27 juni 2018

När udda blir jämt, så gäller det att ha gjort sin hemläxa.

Nu har Kairos Future släppt en ny publikation om när "udda blir jämt". För många i den offentliga Svenska byråkratin är Kairos Future, framtidsanalysföretaget framför alla andra, som hängt med sedan 1993, så detta bör intressera de flesta politikerna i alla läger. För visst är mycket av det som igår ansågs som ovanligt, främmande, kanske hotfullt & farligt helt "normalt" idag?

Klicka på bilden för att läsa hela publikationen
Har jag fel, ok när gick du senast in i en musikaffär och köpte dig en LP- eller/CD-skiva?

När gick du till banken senast för att betala en räkning, lägga en köp/säljorder på din favoritaktie? eller köpte din bok i en riktig bokhandel?


Du kanske till och med fortfarande bor i ett hus och kör en bil som kräver att du köper tiotusentals högbeskattade kilowattimmar energi varje år?  ...

Även som lekman kan man konstatera att Orust politiker och den organisation de skapat, inte precis är framtidsorienterad, analytisk och dynamisk, snarare tvärt om man har ingen aning om vart framtiden ligger, frågan är om man som organisation ens orkar bryr sig ... därmed sagt att det finns lysande personliga undantag av Modiga politiker och tjänstemän, även om dess ständigt kämpar i lokal motvind, för de obegåvade gör ju vad de kan för att bevara sina oförtjänta förmåner.
Eller hur skall man tolka det faktum att Orust har en av Sveriges absolut högsta skatter samtidigt som den politiska majoriteten inte satsar på kärnverksamheten utan på "lokalvård" och sina egna arvoden?

Alltså en kostnadsökning för skattebetalarna på 1,2 - 1,5 miljoner/år och cirka 25% löneökning för politikerna ... populär åtgärd, valår och allt!

Detta kommer även att gälla det politiska landskapet, så länge mängder av medborgare upplever att "gammel-partierna" och deras representanter inte ser deras upplevda verklighet så kommer nya partier att locka väljarna.

Att gång på gång försöka lösa ett problem med samma, redan misslyckade metod och förvänta sig ett annat resultat, är ju själva definitionen på dumhet! 

Men åter till frågan när "udda blir jämt"!

I publikationen ställer sig skribenten frågan "Vem är morgondagens konsument?", något som kan översättas till "Vem är morgondagens medborgare?".

Tillhör framtiden subkulturerna – är det så att ingen är udda i framtiden? Kanske, men föga troligt,  den som är annorlunda på ett attraktivt sätt kan fritt disponera över tid, pengar och socialt kapital – den personen kan både spendera fysiska resurser och våga bete sig annorlunda än omgivningen. Med det i åtanke blir framtidens konsument kanske mer kräsen och mer specifik – men kommer inte att sluta sträva efter det iögonfallande, som är iögonfallande just för att det inte är lättillgängligt för alla. Det krävs någon form av motprestation, vare sig detta är fysiskt (springa ett Maraton) eller andra särskilda färdigheter (vältalighet, servera hembakt bröd till gäster) och så vidare.

Det blir svårare och svårare att definiera vad som är normalt, men människor kommer alltid att eftertrakta det som inte är tillgängligt för alla – oavsett om svårtillgängligheten ligger i tid, kunskap eller mod. Det som visar på ett starkt symbolvärde, som representerar en investering eller en motprestation, kommer troligen alltid att förbli udda och därmed attraktivt … såtillvida det inte görs lättillgängligt av utomstående krafter. Kommersialisering, standardisering, och exploatering kan göra allt möjligt tillgängligt för allmänheten.
För att ligga rätt i tiden och kunna erbjuda en attraktivitet som boplats, krävs att man är uppmärksam på de omvärldsförändringar som indikerar att något spännande är på väg att bli tråkigt – eller något tråkigt bli spännande igen. Att baka hembakat bröd var en gång definitionen av normalt i svenska hushåll, idag är det trendigt.

Vad är då den unika och eftertraktade påfågelsfjädern i framtidens samhälle? Antagligen varierar det från grupp till grupp – men den finns där, bara man ser efter.

Vill du läsa mer? Gör det då här ... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar